Jak skoncovat spolupráci mezi realitní kanceláří a zákazníkem

Ne vždy se spolupráce mezi zákazníkem a realitní kanceláří vyvíjí podle představ a ideálně. Jedna ze stran, příp. obě mohou po nějakém čase dojít k závěru, že nejlepším řešením bude ukončení spolupráce. V tomto textu si řekneme jak rozpoznat konflikt zavčasu, tak, aby mohl být řešen v zárodku, aby se dalo vyhnout konci spolepráce či jak ukončit spolupráci, aby se minimalizovali náklady jakékoli spolupracující strany na minimum.

Protože spolupráci často není jednoduché ukončit zvláště když je např. uzavřena exkluzivní smlouva, nebo jedna ze stran již do obchodu vložila nemálo času, úsilý, či peněz. Tím, že se konflikt či spolupráci pokusíme ukončit v zárodku bude pravděpodobně znamenat úsporu dodatečných nákladů v soudních sporech a finančních kompenzacích.

 

Jak se vyhnout zažehnutí problémů?

Vždy budou existovat potenciální zárodky budoucích problémů, my se tady pokusíme upozornit na ty nejběžnější:

-         spolupráce mezi zákazníkem a realitní kanceláří je nastavena nesrozumitelně, nedůsledně bez mantinelů, kompetencí a odpovědnosti

-         obě strany mezi sebou málo komunikují a jedna nebo obě ze stran má pocit, že neví co se děje

-         nedostatečná domluva na strategii prodeje, stanovení ceny, reakce na vývoj obchodu

 

Těmto sytuacím by měl předejít realitní makléř, tím, že zákazníkovi předem navrhne „co a jak“ a klient tím, že si provede výběrové řízení, poslechne si více návrhů od různých realitních kanceláří a vybere si to co mu bude nejvíce vyhovovat.

 

Faktory, které jedna nebo druhá strana nemůže ovlivnit:

-         jedna ze stran neustále lže v podstatných věcech. Ve chvíli kdy na to přijdete, doporučujeme okamžitě ukončit spolupráci, protože ta druhá strana se vás pokusí podvést při každé příležitosti.

 

-         změna na trhu s realitami. V případě, že dojde k poklesu trhu a reality se přestanou prodávat či pronajímat, realitní makléř bude první v obraze a pocítí to na svých obchodech či náladách a vyjádřeních potenciálních zájemců o reality. Prodávající klient, však nic takového pravděpodobně neregistruje, protože není v centru dění. Zde samozřejmě může pomoci zvýšená forma komunikace, nicméně pravděpodobnost, že by se našla shoda je malá.  Protože makléř, když přijde za zákazníkem, aby snížil cenu např. o 5-10% protože poptávka po realitách rapidně klesá a bylo by dobré snížit rychle, aby se později nemuselo snižovat ještě více, protože již nyní, za tuto cenu se nikdo na nemovitost ani nechce jít podívat, tak klient zareaguje tím, že toto tvrzení odmítne, protože „tato lokalita byla vždy populární a ostatní reality se na internetu nabízejí za stále stejné ceny“. Navíc přidá argument, že známí mu doporučují, aby vydržel a nebyl „blbej“ a našel si jinou realitku (a myslí si přitom, že makléř je neschopný a chce rychle vydělat peníze a zbavit se ho)

 

co to znamená?

V podstatě bezvýchodnou situaci. Makléř vidí změnu, marnost svého úsilí a naštvaného klienta. Vidí zbytečně vynaložené náklady, ztrátu času a nemožnost prodat za tuto cenu a v termínu, který mu dává smlouva s klientem.

Klient je také frustrovaný, protože si myslí, že ho makléř chce podvést. Zvlášť když celé okolí ví, že realitu prodává a každý realitám rozumí a říká mu ať není hloupý.., protože u nás bohužel realitám rozumí přece každý.

 

Jaký bude závěr?

-         zákazník neprodá a pravděpodobně bude muset jít s cenou ještě níže, bude prodávat s jinou realitní kanceláří.

-         Realitní kancelář neprodá, vynaloží náklady a klient ji všude pomluví.

 

Jaké jsou signály bezvýchodné situace?

Často se situace vyvíjí postupně a v případě, že zareagujete včas, lze ještě mnohé zachránit. Proto v případě, že se některý symptom ukáže zkuste reagovat a zabránit nejhoršímu.

Jaké jsou tedy znaky neudržitelnosti?

-         obě strany opakují to svoje, ale shodný bod není žádný..asertivita

-         na ničem se nedokážete shodnout

-         místo klidných rozhovorů, začínáte zvyšovat hlas popř. skákat do řeči, či přímo hádat

-         pokud se na něšem shodnete, jedna nebo druhá strana dohodu nenaplní či záhy poruší

-         začínáte si dělat naschvály

-         ve chvíli kdy si vzpomenete na druhou stranu, pak pouze negativně a v hrubých výrazech

-         osobní komunikaci začíná nahrazovat mobil, sms, emaily

 

 

V horší situaci je většinou zákazník realitní kanceláře, zvláště pokud mí podepsanou exkluzivní smlouvu. Proto je třeba výběru realitní kanceláře věnovat značnou pozornost a rovněž znění smlouvy. Mi osobně si myslíme, že exkluzivní smlouva je nejlepším řešením, ve chvíli kdy si klient vybere dobrou realitní kancelář, protože statistiky ukazují, že v takové chvíli je klient schopen získat více peněz v kratším čase, než kdyby prodával sám, či s pomocí více realitek.

Do smlouvy je proto vhodné dát pasáž, kde budou definovány podmínky ukončení spolupráce i např. ve chvíli, kdy jedna strana nesplní co slíbila, nebo např. klient se rozhodne přestat nemovitos nabízet resp. prodávat.

 

Jak skončit spolupráci s realitní kanceláří?

-         sdělte druhé straně svůj úmysl odstoupit od smlouvy a požádejte ji o dohodu

-         pokud se dočkáte odmítnutí, kontaktujte management realitní kanceláře

-         pokud vás odmítne kontaktujte nejvyšší vedení, což může být jednatel případně centrála rk

-         zkuste nabídnout kompenzaci za vynaložené úsilí

-         pohrozte medializací

-         pohrozte soudem

-         …nyní začněte hrozby realizovat, nebo rezignujte..

-         rozumná realitní kancelář spolupráci ukončí, pokud od smlouvy nechcete odstoupit ve chvíli, kdy byla v realitce složena blokační záloha na vaší nemovitost..

 

Každopádně je vždy lepší ukončit spolupráci včas než se utápět ve vzájemných sporech a nevraživosti, kdy obě strany by mohly tento čas trávit produktivněji a veseleji..

Více článků z kategorie Poradna



Kontakt: info@kancelare-realitni.cz

Hledej:

 

Realitní Kanceláře